Marie Silkeberg: One and others – kartografier

Marie Silkeberg (f. 1961) debuterte med diktsamlingen Komma och gå i 1990, og har siden gitt ut tre diktsamlinger, i tillegg til essays, dramatikk og gjendiktninger. Diktene under er hentet fra hennes siste utgivelse, Sockenplan, säger hon (Bonniers 2003).


När vi anlänt till Ayrusha, nära Kilimanjaro, och driver omkring i den fuktiga middagshettan upptäcker vi, inklämt bland de gamla kolonialbyggnaderna, ett bibliotek. Vi går in. Den tunna glasdörren slår igen bakom oss. Ingen syns till. Det är tomt. Svalka, dunkel. Dammet yr i de tunna solstrimmorna från de högt belägna fönstren. Vi går längs raderna av gulnade, blanka eller helt sönderlästa böcker - deckargåtor, okända romaner, introduktioner till ingenjörskonsten

På en hylla närmast golvet ser jag titeln Litterature and evil. Jag slår upp boken. Avsnittet om Genet är urrivet. Hela finalen. (Kyrkogård. Det får mig att tänka på en kyrkogård, någon vi sov vid, i bilen, en natt i Jugoslavien. Den smala grusvägen, de fladdrande ljusen, mörkret. Och något mer. Något jag glömt om den natten)

När vi kommer ut på gatan omringas vi av Masaikvinnor. De vill sälja sina sirligt trädda smycken av pärlor och utklippta plåtbitar till oss. De håller fram dem. De tränger sig mot oss. En gammal kvinna särskilt. Jag ser in i hennes mun. Hon har knappt några tänder. Jag tänker på det utdragna skrik de kan brista ut i, med tungan synlig, vibrerande. Jag har bara hört det några få gånger. Det liknar ingenting. Inte skräck, inte sång. Ren uppfordran bara. Varje plats ett torg. Ett här, hör, här börjar något hända


____________________________________


1.


trampar på bröstbenet, andningen

flämtar

flammar

en stad, en krypta


fasadernas chiffer, förkastningsbranten



blindfönster

spridande


bläckfisk

med sina dräneringsslangar



lägger bar


en mörk

bergart, bad


bad

for a victim


____________________________________


2.


fällda ganglier

en fot

bland händer, centrifugal


vertikallina


hela

njutningskapaciteten


lickin', lickin'

underjorden, underskogen


mörkret

som omger


kroppen

är kroppen


lösgjord, den objudna


gästen


brobanebalken


____________________________________


3.


experiment med huden, Eurydikefållen


stiger åt sidan

lyftkranarna, spindelarmarna


sänker

"så kaotiskt"


strejkande sömmerskor



öppnade gathörn, avlopp

flödande


gallermönster


tappas


fladdrar

varje under


handleden, sidenvägen


zoo

zoologiska


____________________________________


4.


seendets rörelser

i hans ansikte


saliv


dras ut

i vida bågar, strängar


stryker förbi

han


vidrör det inte med

händerna


vita streck, en

vandrare


härmar ett moln


är natthimlen

ett fönster


himlen över Frihamnen


____________________________________


Han hade ett smycke kring halsen. Såg jag redan första kvällen. Afrika.
Den afrikanska kontinenten, kartbilden. Rent guld. På den var Tanzania markerad med en grön, starkt lysande sten. Vi frågade honom om det. Han svarade inte. Nätterna var fuktiga, mörka. Månen. Ramadan hade nyss börjat.

Någon skötte om honom. Kom och gick. Hans gulsot var på väg att ge vika. Utan hjälp av några som helst västerländska mediciner. Frukter, åt han, sa han. Annat. Ord på swahili som vi inte förstod.

Han träffade en diplomatdotter från Sydafrika. Några dagar senare såg vi dem, ett sammanslingrat glidande kroppsmönster, på Dar es Salaams nattgator. Ingen asfalt. Smycket hängde då kring hennes hals

Ingen sover

Oh the beggars you mean

And the nightwatchers

(Att söka i vattnet. Mörkret i rösten. Två fötter. Ett anatomiskt lexikon. Tecknat över den gigantiska kroppen. Två fötter. Träd ut, säger de. Hit. Boken är uppslagen)

125 stammar, säger han, 125 olika språk. Och – med ett leende – klickspråket, har ni hört talas om det? H an gör smällande ljud med tungan placerad, snabbt förflyttad, i olika lägen mot gommen.
Ingen har sett dem, säger han och ler bredare, man säger att de brukar äta upp de missionärer som försöker


i köttet blodet i köttet

I can't hear you Master, I can't hear you

__________________________________
15.06.03, nypoesi.net